Leerlingen Stellingwerfcollege adviseren over gevolgen klimaatverandering voor de natuur


Leerlingen van het Stellingwerfcollege uit Oosterwolde presenteerden op 29 oktober in het gemeentehuis van Oosstellingwerf de resultaten van hun onderzoek op het Aekingerzand (De Kale Duinen). De leerlingen van 6 VWO hebben op verzoek van het Nationaal Park Drents-Friese Wold zich verdiept in de zichtbare gevolgen van klimaatverandering en aanvoer van stoffen uit de lucht, waaronder stikstof.

Het project is uitgevoerd in het kader van het landelijke programma “Jongeren Adviesbureau” van IVN Natuureducatie een programma dat jongeren betrekt bij maatschappelijke vraagstukken op het gebied van natuur en milieu.
Om zich in de materie te verdiepen hebben de leerlingen op 19 september in de Kale Duinen veldonderzoek verricht, bijgestaan door deskundigen op het gebied van planten, insecten en sporen. De resultaten zijn op school uitgewerkt en op 29 oktober presenteerden vijf adviesbureaus de resultaten en adviezen aan medeleerlingen en een panel van deskundigen onder wie wethouder Fimke Hylkema.

De adviezen
De adviezen voor het behoud van het stuifzand op de Kale Duinen liepen zeer uiteen, met veel enthousiasme en humor gepresenteerd.
Opmerkelijk waren de adviezen om jaarlijks meer activiteiten te organiseren zoals wandeltochten, ATB-tochten, met paarden door het gebied rijden en zelfs een ‘struikenkapwedstrijd’, dit alles gericht op het mobiel houden van het stuifzand. Een met kwinkslag zelfgemaakte promotiefilm om golfen mogelijk te maken op de Kale Duinen gaf de nodige hilariteit. Een andere groep baseerde hun adviezen meer vanuit ecologische invalshoeken, uitgaande van hun eigen onderzoek. Allemaal maatregelen die bevorderen dat het zand kan blijven stuiven en om verrijking van de bodem tegen te gaan, waarbij  ook de aanpak bij de bron

Een panel van deskundigen stelde na elke presentatie een aantal vragen. Wethouder Hylkema prees na afloop de leerlingen met de heldere presentaties, vaak doorspekt met humor en ook dat grote problemen uiteraard dienen te worden aangepakt maar dat de leerlingen heel goed in de gaten hebben dat de problemen vooral gezamenlijk moeten worden opgelost.

Diploma en een cijfer

Aan het einde van de presentaties kregen de leerlingen uit handen van wethouder Hylkema een diploma van het Jongeren Adviesbureau. Daar was het natuurlijk niet alleen om te doen: hun onderzoek, resultaten en presentaties worden ook nog eens door de docenten van de school beoordeeld en de cijfers tellen mee in de resultaten aan het einde van het schooljaar…
Meer informatie over het programma Jongeren Adviesbureau>>>


_DSC0074

Aan het einde van de presentaties kregen de leerlingen uit handen van wethouder Hylkema een diploma van het Jongeren Adviesbureau.